حرکات کششی پی ان اف چیست؟

حرکات کششی پی ان اف چیست؟

حرکات کششی PNF به چه معنی است؟

به طور کلی حرکات کششی پی ان اف به حرکاتی گفته می‌شود که ابتدا عضلات در حالت شل و ریلکس تحت کشش قرار گرفته سپس در حالت کشش علیه مقاومتی انقباض ایزومتریک انجام می‌شود. این حرکات با کمک درمانگر برای انجام کشش و ایجاد مقاومت صورت می‌پذیرد. بدون کمک نیز می‌توان این حرکات کششی را انجام داد اما با کمک تأثیر پذیری حرکت افزایش می‌یابد.

اکثر حرکات کششی پی ان اف همراه با انقباض ایزومتریک عضلات هماهنگی دارد. اما بعضی از تکنیک‌های کشش PNF با انقباض عضلات مخالفی که تحت کشش قرار گرفته‌اند صورت می‌پذیرد. در همه این روش نکته اساسی آن است که عضله‌ای که تحت کشش قرار گرفته برای ۲۰ ثانیه پیش از کشش بعدی شل و ریلکس شود.

حرکات کششی PNF را چگونه انجام دهیم؟

رایج ترین روش های انجام حرکات کششی PNF به قرار زیر هستند:

روش اعمال استراحت: در این روش عضلاتی که قرار است تحت کشش قرار گیرند ابتدا در وضعیت کشش غیرفعال قرار گرفته سپس به مدت ۷ الی ۱۵ ثانیه علیه مقاومتی به صورت ایزومتریک، منقبض می‌شوند به دنبال آن بلافاصله به مدت ۱۵ ـ ۱۰ ثانیه بیشتر از حالت شروع، تحت کشش غیرفعال قرار می‌گیرند و پیش از تکرار حرکت کششی بعدی ۲۰ ثانیه به عضلات استراحت داده می‌شود.

روش اعمال استراحت ـ انقباض: این روش علاوه بر انقباض عضلات موافق، عضلات مخالف نیز به صورت ایزومتریک منقبض می‌شوند. در این روش کشش ۱۰ ثانیه، انقباض ۶ ثانویه، کشش ۳۰ ثانویه اعمال می‌شود. کشش اول فقط تا جایی انجام می‌شود که به نقطه درد برسیم، سپس یک انقباض ایزومتریک ۶ ثانیه‌ای، در حد ۲۰ تا ۵۰ درصد حداکثر توان در برابر مقاومت و در نهایت ۳۰ ثانیه کشش غیر فعال که باید از کشش ابتدایی مقداری بیشتر پیش روی شود. سپس به عضلات پیش از آغاز کشش بعدی، ۲۰ ثانیه استراحت داده می شود.

تمامی تکنیک های کششی اصلاحی و کششی PNF جهت توان بخشی و افزایش دامنه حرکتی در ماساژ درمانی تهران تحت نظر اساتید متبحر انجام میشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *