رایحه درمانی (آروماتراپی)

رایحه درمانی (آروماتراپی)

آشنایی با رایحه درمانی

رایحه درمانی یا همان “آروماتراپی” (Aromatherapy) به یکی از علوم کهن اطلاق می شود که در آن با استفاده از عطر و بویی که از عصاره قسمت های مختلف گیاهان بدست می آورند به درمان جسمی و روحی اشخاص می پردازند. امروزه به عنوان یکی از شاخه های مهم علم پزشکی قلمداد می شود و نتیجه آن بهبودی، ایجاد آرامش، و تامین انرژی بالا در عموم افراد است.

واژه آروماتراپی از دو تک واژ آروما (aroma) به معنای عطر/ بو و تراپی (therapy) به معنای درمان/معالجه تشکیل شده است.

از آنجایی که مواد اولیه تولید اسانس از گیاهان گرفته می شود، این علم در زیر شاخه گیاه درمانی قرار می گیرد و همردیف هومیوپاتی و درمان با گل می باشد.

آشنایی با رایحه درمانی

روغن های اصلی معطر

مبنای علم رایحه درمانی را روغن های چرب معطر تشکیل می دهند. این روغن ها از عصاره ی قسمت های مختلف گیاهان –گل، برگ، ساقه، تنه، ریشه و غیره- و با استفاده از روش هایی نظیر

تقطیر، جوشاندن، فشردن، و حل کردن بدست می آیند؛ بسیار غلیظ بوده، دارای بوی قوی می باشند، تا حدی فرار هستند و اصولاً به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرند. برای رقیق کردن این روغن ها می بایست آنها را با موادی نظیر الکل، استر، آلدهید، کتون، و تروپن ها مخلوط کرد.

بسیاری از افراد بدون اینکه خودشان هم متوجه باشند در زندگی روزمره به وفور از این روغن های اصلی استفاده می کنند.

از آنجاییکه بسیاری از این روغن ها حاوی خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی هستند در مواد شوینده خانگی، پاک کننده ها، مواد آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت از پوست و مو، خمیر دندانها، دهان شویه ها، و سایر مواد بهداشتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

اسانس های معطر نه تنها بر روی حالات جسمانی تاثیر می گذارند بلکه بر روی حالات روحی و روانی انسانها نیز تاثیر گذار واقع می شوند. از طرق مختلف (حس بویایی، لامسه، چشایی و…) وارد بدن شده و تغییراتی را بر روی سیستم عصبی ایجاد می کنند.

اخیراً پژوهشگران به این نتیجه دست پیدا کرده اند که رایحه های مختلف دارای خواص درمانی متفاوتی می باشند، مقدار وسیعی از خواص دارویی را شامل می شوند و تاثیرات متعددی بر روی بدن می گذارند.

به منظور استعمال می توانید اسانس مورد نظر را بو کنید، روی پوست ماساژ دهید، در هوا اسپری کنید، درون آب وان حمام بریزید یا انواع خوراکی آن را مورد استفاده قرار دهید.

سریع ترین تکنیک جذب اسانس “استنشاق” است. با این کار تاثیرات اسانس معطر از دو راه دریافت می شود: روغن از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن می شود، و از سوی دیگر توسط حس بویایی تجزیه و تحلیل شده و پیغام ها به مغز انتقال پیدا می کنند.

روغن های اصلی معطر

نتایج تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که رایحه درمانی توانایی آنرا دارد که در موارد زیر به افراد کمک کند:

افسردگی

آروماتراپی می تواند به بیمارانی که از افسردگی رنج می برند کمک کند. همانطور که می دانید مرکز احساسی بدن در مغز واقع شده و ارتباط تنگاتنگی با حس بویایی دارد. محققان بر این باورند که استفاده از رایحه درمانی سبب تحریک سیستم اندوکرین (غدد مترشحه داخلی) و مکانیزم قسمت های حاشیه ای مغز می شود.

افراد افسرده از نظر احساسی کم توان هستند و ایجاد تغییر برایشان امر دشواری محسوب می شود. البته آروماتراپی افسردگی را درمان نمی کند، بلکه از نظر احساسی حالات ذهنی خاصی را در فرد ایجاد می کند و تاثیرات مثبتی را در مغز ایجاد می نماید که به واسطه آن از تنش ها کاسته شده و حال عمومی فرد تعدیل می گردد.

آکنه

برای سالیان دراز است که رایحه درمانی به عنوان یکی از شیوه های موثر درمان طبیعی آکنه و جوش صورت و کمر شناخته می شود. از میان تمام گیاهان، درخت چای از جمله بهترین درمانها برای آکنه به شمار می رود. از میان سایر گیاهان اسانس اسطوخودوس نیز مفید است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *